گرچه خودروسازان داخلی با خودداری از فروش نقدی و تحویل فوری بسیاری از خودروهای ساخت یا مونتاژ داخل، اصرار بر پیشفروش و تعیین قیمت نهایی به نرخ روز تحویل، همچنین افزایش میزان تعهدات معوق در تحویل خودروهای پیشفروششده زمینه کاهش عرضه و نوسان قیمت خودرو را فراهم کرده است، قیمت بسیاری از خودروها در حاشیه بازار متاثر از کاهش شدید تقاضا و تشدید رکود یک ماه اخیر حاکم بر بازار، با افت بیشتری مواجه شده است. بهنحوی که قیمت برخی محصولات ایرانخودرو و سایپا در حاشیه بازار کاهش قیمت 300هزار تا بیش از 2میلیون تومانی را تجربه کرده و مشتریان نیز با خودداری از خرید، کاهش بیشتر قیمتها را به انتظار نشستهاند.
تولید روزانه بیش از 3هزار خودرو
تأکید خودروسازان داخلی بر تولید خودروهای جدید در مشارکت با برندهای خارجی مانند رنوی فرانسه و برنامهریزی برای تولید روزانه بیش از 3هزار دستگاه خودرو از مردادماه نیز امید متقاضیان خودرو به افزایش عرضه و کاهش قیمتها را بیشتر کرده است. به گفته معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید روزانه بیش از 3هزار دستگاه خودرو از مردادماه امسال در دستور کار 2شرکت ایران خودرو و سایپا قرار گرفته و این شرکتها بهطور متوسط روزانه بیش از یک هزار و 500دستگاه خودرو تولید خواهند کرد. محسن صالحینیا از افزایش تولید روزانه خودرو به 4هزار و 500دستگاه خودرو تا شهریورماه خبر داده و به ایرنا گفت: با افزایش تولید 2خودروساز بزرگ کشور به بیش از 3هزار دستگاه و احتساب تولید خودروسازان دیگر، میزان تولید خودرو در شهریورماه امسال به بیش از 4هزار و 500 دستگاه افزایش مییابد.
وارداتیها ارزانتر میشود
تداوم رکود بر بازار خودروهای خارجی نیز موجب شده تا قیمت برخی خودروهای کرهای در حاشیه بازار به کمتر از قیمت این خودروها در شرکتهای واردکننده کاهش یابد.رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی کشور، رکود بازار و کاهش نرخ ارز را عامل سیر نزولی قیمت خودرو قلمداد کرده و به ایسنا گفت: بهدلیل کاهش نسبی نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی کاهش یافته و بیشترین کاهش قیمت را در 2برند کرهای هیوندایی و کیا شاهد بودهایم.